تندرستی - پزشکی

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!

26 روش کلیدی واسه اینکه قلب خود رو مانند روز اول سالم نگه داریم!
شاید در نگاه اول این طور به نظر برسه که برخورد یه گلوله به قلب شما و یا اینجور سناریویی می تونه به قلب و بعد اون به شما آسیب برسونه ولی این قضیه با احتمال خیلی کم به وجود میاد ولی موضوعی که بسیار به وجود میاد صدمه کم کم قلب شماس، بدین گونه که قلب شما بر اثر یه مجموعه برخوردهای ناجور ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل میره تا اینکه در آخرً از کار میفته، حال هدف از این مقاله بررسی سبکای زندگی مناسبه تا بتونیم خسارات وارده رو از این روش به کمترین حد ممکن برسونیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزید
تحقیقات نشون میده آدمایی که در ماه دست کم 2 بار رابطه زناشویی برقرار می کنن نسبت به آدمایی که این رقم واسه اونا کمتره حدود 45% کمتر دچار مریضیای قلبی می شن و دلیل اونم موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگا گرفته تا کاهش اضطرابای روزمره رو شامل می شه. پس اگه به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دید این پیشنهاد رو جدی بگیرین.

 

 بیشتر گردو استفاده کنین
تحقیقات نشون میده که مصرف خشکبار مخصوصا گروه مغزدار اون می تونه به بهتر شدن قلب شما کمک کنه چون مواد معدنی که در خشکبار مخصوصا گردو هست شامل مقدار خیلی از گروه های اسیدهای چرب به درد بخور واسه بدنه هم اینکه درون گردو، مقدار زیادی امگا 3 هست که در مورد خواص امگا 3 کم گفته نشده پس اگه می خواین قلبتون بهتر کار کنه مصرف خشکبار مخصوصا گردو رو یادتون نره.

 

مرتب ضربان قلب خود رو اندازه بگیرین
دکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین باره توضیح داده که اگه هر شخص ضربان خود رو چک کنه اطلاعات خیلی از قلب خود می تونه داشته باشه طوریکه یه شخص سالم به صورت متوسط در حالت استراحت باید ضربانی برابر 70 نبض در دقیقه و زیر اون داشته باشه و اگه شخصی فهمید که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه رو واسه یه هفته داره باید بدون این دست اون دست کردن به دکتر واسه امور درمانی مراجعه کنه.

 

 

  از هوای آلوده دوری جستجو کنین
هوای آلوده شامل هواهایی می شه که ذرات آویزون موجود در اون از حد استاندارد بیشتر باشه، در نتیجه اون تنفس این جور هواها باعث آسیب رسوندن به دیواره های رگا و قلب شما می شه و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته های قلبی می شه پس تا حد ممکن باید از هواهای آلوده دوری جستجو کنین البته می تونیم بگیم که در فصل زمستون به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار شدید شدن پیدا می کنه که باید تا حد ممکن از بیرون اومدن از خونه جلوگیری کنین.

 

 حبوبات بیشتری استفاده کنین
تحقیقات روی حبوبات نشون میده که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستن که مصرف روزانه حدوداً یه لیوان از اون می تونه تا حد بسیار خیلی از مریضیای قلبی جلوگیری کنه البته جا داره که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شه چون خالی از لطف نیس، تحقیقات نشون میده که حبوبات تیره تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارن.

 

 

نرمش کنین

تحقیقات نشون داده که اثرات نرمش بر قلب آدم بسیار حیرت انگیزه طوریکه اگه آدما به صورت روزانه ورزش کنن می تونن تا حد زیادی قلب خود رو از بروز مریضیای مربوطه ایمن کنن. به طور مثال حتی اگه چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنین تا 10 درصد فشار خون شما کاهش پیدا می کنه؛ واسه به کار گیری این وسیله چهار بازه وقتی دو دقیقه ای رو به هر دست اختصاص داده و میان اونا یه دقیقه استراحت کنین.

 

بدوید
شاید خیلی از دوستان به این فکر فرو برن که چیجوری می شه قلب خود رو مثل دیگه ماهیچه های بدن مثل ماهیچه های بازو قوی کرد که جواب اون در دویدنه ، بدین گونه که قلب آدم با دویدن شروع به سریع تر تپیدن می کنه و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه های اون هستش، البته نباید فراموش شه که این تمرین هم حساب وکتابای مخصوص خود رو داره و اگه طبق برنامه و نظارت دکتر نباشه می تونه آسیبای جبران ناپذیری رو مخصوصا واسه افراد میان سال و پیر به بار بیاره که این قضیه  واسه این دسته افراد بسیار حساس و ظریفه.

 

عمیق نفس بکشین
یکی از راه های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما تلاش کنین که تنفس عمیق تری داشته باشین درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می کنین، پس اگه می خواین قلب شما کارکرد بهتری داشته باشه باید به جای تنفسای سطحی تلاش بر عمیق نفس کشیدن داشته باشین. واسه تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشین؛ این کار فشار خون شما رو تا 4 میلی متر جیوه کم می کنه.

 

ورزشای هوازی انجام بدین
تحقیقات نشون میده که یکی از راه های تقویت قلب شما انجام ورزشای هوازیه چون با انجام این دسته از ورزشا که پایه اساسی اونا دویدن و مثل این از تحرکاته قلب شما با شدت بیشتری می تپد که در آخرً منتهی به قویت دیواره ها و ماهیچه های اون می شه.

 

از سرماخوردگی دوری جستجو کنین
ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با در نظر گرفتن اثرات تورمی که روی عروق می ذارن یکی از عواملیه که می تونه قلب شما رو درواقع به شکلی ضعیف کنه.

 

تخم مرغ بخورین
یه سری تحقیقات در برزیل نشون میده که برخلاف خیالات عمومی مصرف تخم مرغ به دلیل داشتن ویتامینای سری ب نه فقط باعث آسیب رسوندن به قلب شما نمی شه بلکه باعث بهتر شدن وضعیت قلب شمام می شه درصورتی که خیالات عمومی این بوده که تخم مرغ باعث افزایش سطح چربیای بد در بدن می شه.

 

 به اندازه کافی بخوابین
یکی از عواملی که باعث آسیب رسوندن به قلب شما می شه مطمئنا کم خوابی و بی خوابیه، تحقیقات نشون میدن که کم خوابی و بی خوابی باعث افزایش فشار مضر روی قلب آدم می شه و ثابت شده که آدمایی که دارای بی خوابی و کم خوابی هستن 45% بیشتر از افراد معمولی در برابر سکته های قلبی قرار می گیرن.

 

در همین زمینه تحقیقات نشون میده یکی از راه س ای به درد بخور واسه بهبود بی خوابی و کم خوابی ورزش کردنه که این قضیه به مرور می تونه بر بهتر شدن خواب شما اثر بزاره، البته نباید از اون طرف بام بیفتید و بیش ازحد مجاز بخوابین چون خواب بیش ازحد هم خود باعث زیاد شدن وزن و آسیبای موضعی به سلامت روحی و قلب شما می شه پس همونجوریکه بی خوابی اثر مضر بر قلب شما داره خواب زیاد هم اثر مضر خود رو داره پس هم جهت با داشتن خواب مناسب بهتره به دکتر خود مراجعه کنین ولی عموماً پزشکان میگن که خواب بین 7 تا 9 ساعت واسه افراد معمولی خواب کافی حساب می شه.

 

 کمتر چربیای ترانس بخورین
محققان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کردن که اگه افراد بتونن سالیانه 1% از مصرف چربیای ترانس خود کم کنن می تونن تا حد زیادی به کاهش چربی های LDL خون خود رو کم کنن که نتیجه این می تونه در آخرً به بهتر شدن کارکرد قلب شما کمک زیادی بکنه.

 

بیشتر پتاسیم استفاده کنین
یکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما اثر زیادی داره پتاسیمه، که هر شخص باید روزانه چیزی در حدود 1000 میلی گرم پتاسیم مصرف کنه تا بیشترین کمک رو به قلب خود کنه و دراین بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم حساب می شن.

 

از نور آفتاب لذت ببرین
تحقیقات نشون میده که نور آفتاب باعث می شه که بدن آدم نیتریک اکسید تولید کنه که این ماده شیمیایی در بدن آدم باعث کاهش فشارخون می شه که نتیجه این بهتر شدن وضعیت قلب انسانه، حال ممکنه که واسه شما این سؤال به وجود بیاد که چقدر باید زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگیم که روزانه 20 دقیقه در برابر آفتاب بودن به شما این امکان رو میده که از امتیازات آفتاب استفاده کنین ولی جالبه بدونین که زیاد در برابر آفتاب بودن هم مضرات خود رو داره که در جای خود مورد بحث قرار می گیرن ولی شما همیشه واسه در برابر آفتاب قرار گرفتن با در نظر گرفتن ویژگیای شخصیتون و عوامل دیگه باید با دکتر خود صحبت کنین تا آسیبای وارده به بدن خود رو به کمترین حد ممکن برسونین.

 

در جای آروم زندگی کنین
تحقیقات محققان دانمارکی نشون میده که زندگی در محیطای شلوغ باعث آسیب رسوندن به قلب شما می شه که نتیجه تحقیقات اونا نشون میده که به اندازه هر 10 دسی بل افزایش آلودگیای صوتی محیط دور و بر شما به اندازه 12% خطر ابتلای شما به مریضیای قلبی بالاتر میره که این قضیه بیشتر اثر خود رو شب هنگام و در زمان استراحت شما روی قلب شما میذاره پس تا حد ممکن تلاش کنین که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشه.

 

خوردن صبحونه رو به برنامه خود اضافه کنین
محققان دانشگاه هاروارد ثابت کردن که آدمایی که صبحا از خوردن صبحونه دوری می ورزند 27% بیشتر در برابر مریضیای قلبی قرار می گیرن، که دلیل اینم به این خاطره که آدمایی که صبحونه مصرف نمی کنن در طول روز قند خون اونا افت می کنه و این نوسانات در قند خون افراد باعث می شه که بر قلب آدم آسیبای جدی وارد شه.

 

از نوشابه های انرژی زا دوری کنین
تحقیقات نشون میده که مصرف نوشابه های انرژی زا و کافیین دار به قلب آدما آسیب میرسونه، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستن به سلامتی شما آسیب وارد می کنن. پس تلاش کنین با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسین و نه به کار گیری مواد انرژی زا.

 

لبنیات استفاده کنین
تحقیقات یه موسسه در فرانسه نشون میده که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربیای به درد بخور میشه به اندازه زیادی به سلامت قلب شما کمک کنه، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی آدما هستن و یکی از شاخصای سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و مخصوصا شیر در اون کشوره پس تا جایی که ممکنه مصرف روزانه لبنیات رو در برنامه غذایی خود جای بدین.

 

بشین و پاشو انجام بدین
ورزش و نرمش دو دلیلی بودن که از راه های جور واجور به سلامت قلب شما کمک می کردن ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی واسه بهبود قلب شما بشین و پاشو به صورت کامله چون محققان ثابت کردن که این حرکت بیشترین اندازه چربیای به درد بخور رو در خون شما آزاد می کنه و در اثر مستقیمی بر اندازه مصرف فیبر بدن شما داره.

 

خوشحال باشین
محققان سوئدی نشون دادن آدمایی که در زندگی خود خوشحال باشن کمتر دچار مریضیای قلبی می شن و عروق اونا بهتر عمل می کنه، در کل از قدیم گفتن که خنده بر هر درد بی درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه روز به ارزشای خندیدن و خوشحال زیستن اطلاع کامل پیدا می کنیم.

 

دارچین استفاده کنین
تحقیقات نشون میده که یکی از مواد غذایی که اثر خیلی عجیبی بر سلامتی قلب شما داره مطمئنا دارچینه، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می تونه وضعیت قلب شما رو بهتر از گذشته کنه پس اگه حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستین مهم نیس ولی دارچین رو استفاده کنین.

 

در اسرع وقت ازدواج کنین!
محققان فنلاندی ثابت کردن که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار مریضیای قلبی می شن، که واسه این قضیه دلیلای زیادی هست که اگه بخوایم در مورد تأثیرگذارترین اونا صحبت کنیم مطمئنا کاهش استرسای به وجود اومده به وسیله تنهایی یکی از مهم ترین اونا حساب می شه، پس تا دیر نشده واسه خود آستین بالا بزنین!

 

سبزیجات استفاده کنین
یکی دیگه از مواد غذایی که مطمئنا واسه سلامت قلب شما خوبه سبزیجاته، مصرف سبزیجات به صورت روزانه پیشنهاد شده ولی در صورت امکان باید هفته ای 3 بار سبزیجات استفاده کنین، تحقیقات نشون میده که آدمایی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می کنن 12% بیشتر از دیگر آدمایی که سبزیجات بیشتر مصرف می کنن دچار مریضیای قلبی می شن.

 

خوش بین باشین
بدبینی یکی از حالات و رفتاریه که می تونه بر قلب شما اثر منفی بزاره چون افراد بدبین دائم خود و بدن خود رو در برابر استرسای ناخواسته قرار میدن که این دلیلی بر آسیبای آینده می شه.

 

دوچرخه سواری کنین
یکی از بهترین ورزشا واسه قلب شما دوچرخه سواری ثابته که باید طبق روال خاصی انجام بشه تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرسونه، بدین گونه که شما باید اول به مدت 5 دقیقه خودتون رو گرم کنین و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنین و بعد از اون به مدت 10 تا 30 ثانیه با تموم قدرت پدال بزنین و بعد از اون دوباره با سرعت پایین حرکت کنین تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگرده و دوبارهً باقدرت زیاد پدال بزنین شما باید این تمرین رو به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام بدین تا بالاترین بازده  رو واسه قلب شما جفت و جور کنه.

منبع : farnet.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *