تندرستی - پزشکی

28 خواص میگو | پخت میگو | مضرات میگو | تغذیه سالم

28 خواص میگو | طبخ میگو | مضرات میگو

28 خواص میگو:

1. کالری کم

میگو متوسط دست کم 7 کالری داره. اگه دوازده عدد از اونو بخوریم، 85 کالری به دست میاریم. در همین حال، یه میگو بزرگ 18 کالری داره. اگه میگو به مقدار زیاد مصرف کنیم، کالری کمی داره.

2. حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

پروتئین میگو در حفظ سلامتی و رشد مو، پوست و ناخن کمک می کنه. مصرف میگوها باید براساس نیاز باشه چون مصرف اون زیادتر از اندازه اثرات منفی واسه بدن ما داره.

3. پیشگیری از کم خونی

میگو به جلوگیری از کم خونی (علائم و درمان کم خونی ) کمک می کنه. میگو دارای ویتامین B12ه. این ماده به عنوان یه ماده مغذی واسه پشتیبانی از تولید گلبولای قرمز و جلوگیری از کم خونیه.

4. تقویت انرژی

مصرف میگو به طور مرتب انرژی و کارکرد روزمره ما رو زیاد می کنه، چون میگو غنی از آهن است که باعث افزایش انرژی می شه.

5. منبع مواد مغذی

می تونیم 100 درصد از مصرف روزانه سلنیوم خود رو با مصرف 4 اونس میگو پخته شده به دست بیاریم. علاوه بر این، میگو شامل 75٪ ویتامین B12، 50٪ فسفر و بیشتر از 30٪ از کرولاین و یده. ماده معدنی در میگو می تونه سیستم ایمنی بدن ما رو تقویت کنه و هم اینکه آنتی اکسیدان هایی رو که واسه حمله به رادیکالای آزاد خوبه، بسازه.

6. پردازش چربیا

نیاسین (ویتامین B3) در میگو می تونه چربیا، کربوهیدراتا و پروتئین رو در بدن ما پردازش کنه تا اونا تبدیل به انرژی شن. نیاسین هم اینکه می تونه به عنوان یه محافظ پوست بکنه و پوست ما رو سالم نگه داره و مانع از پوسته پوسته شدن پوست می شه.

7. کاهش خطر افسردگی

محتوای اسید چرب لازم و امگا 3 محافظ قوی در برابر افسردگی (راه های نجات از افسردگی) هستش.

8. کاهش خطر کم کاری تیروئید

خوردن میگو می تونه مس اضافی دریافت کنه. کمبود مس می تونه باعث کم کاری تیروئید شه.

9. پیشگیری از پیری زودرس

میگو شامل کاروتنوئیدهاه که به عنوان یه استاتسانانت نامیده می شه. این ماده با حفظ پوست سالم مانع از پیری زودرس می شه.

10. مصرف چربی سالم

میگو دارای چند نوع چربی اشباع شده، چربی اشباع نشده، امگا 3 و امگا 6 هستش.

11. پیشگیری از سرطان پروستات

ما 48 درصد سلنیوم در روز نیاز داریم. کمبود سلنیوم می تونه شکلای جور واجور سرطان رو بسازه، از جمله سرطان پروستات ( سرطان پروستات درمان داره؟). چندین محقق در موسسه تحقیقات غذایی می گن که ترکیب بین سولفورفان و سلنیوم سیستم ایمنی بدن ما رو 13 بار تقویت می کنه.

12. غنی از پروتئین

میگو دارای 29 گرم پروتئینه. علاوه بر این دارای محتوای کم کربوهیدراته.

13. تقویت استخوانها

کلسیم و فسفر دو ماده هستن که با همدیگه کار می کنن تا استخوانا و دندونای قوی بسازن. ما پیشنهاد می کنیم که میگو رو با پوست استفاده کنین، چون شامل گلوکوزامینه که واسه شکل دادن غضروف مفصلی خوبه.

14. متعادل کننده هورمونا

مهمترین جنبه مصرف میگو، کارکرد اون در تعادل هورمونا در بدن ما هستش. مخصوصا اگه دوست داریم ورزش کنیم میگو شامل پروتئین زیادیه که واسه تولید هورمونا خوبه و متعادل کردن تعداد هورمونای موجود در بدن ما رو انجام می ده. علاوه بر این، اگه می خوایم توده عضلات رو افزایش بدیم، میگو خوبه چون شامل مواد غذاییه که واسه تشکیل عضلات توده به درد بخوره.

15. جلوگیری از سرطان

با مصرف میگو میشه از سرطان جلوگیری کرد. 4 اونس میگو شامل 56 میکروگرم سلنیومه. این سلنیوم معدنی آنتی اکسیدانه که از رشد سلولای سرطانی جلوگیری می کنه. در چندین یافته های تحقیق اثبات شده، سلنیوم میگو می تونه خوب به وسیله بدن ما جذب شه.

16. جلوگیری از مریضی قلبی و دیابت

یکی دیگه از بیماریای خطرناک که با خوردن میگو ایجاد نمی شه، مریضی قلبی عروقی است. کمبود سلنیوم می تونه خطر مریضی قلبی عروقی رو زیاد کنه.

17. منبع امگا 3

امگا 3 واسه مغز ما لازمه. متأسفانه بعضی افراد فکر می کنن که میگو به عنوان منبع کلسترول بد است. چندین تحقیق نشون داده میگو شامل امگا 3 هستش، در 4 اونس میگو 50٪ ایکوزاپنتانوئیک اسید یا EPA و Docosahexaenoic Acid یا DHA هست. EPA و DHA دو نوع امگا 3 هستن که نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی سالم دارن و هم اینکه عامل اصلی پیشگیری از مریضی قلبی هستن.

18. مواد ضد التهاب

براساس تحقیق، میگو شامل ماده ایه که می تونه به عنوان عوامل ضد التهابی مانند آساکسانتین و سلنیوم استفاده بشه. آساکسانتین رو میشه در پوسته میگو یافت. این ماده واسه جلوگیری از التهاب و هم اینکه درمان اون خوبه.

19. افزایش اشتها

اگه کم اشتها هستین پیشنهاد می کنیم میگو بخورین چون شامل پروتئین زیادیه. اگه مقدار زیادی میگو مصرف کنیم، یه ماده به نام peptida تشکیل می شه. Peptida در بدن ما می تونه آزادسازی هورمونای اشتها، مانند هورمون cholecystokinin رو آسون کنه. 

20. دارویی واسه کم خونی

میگو دارای ویتامینای مختلفیه. ویتامین B یکی از اوناس. ویتامین B6، B12، کلین، نیاسین و پاتوتنسیس اسید در میگو هست. این ویتامین B واسه اثبات فشار خون و جلوگیری از کم خونی لازمه. بیماران کم خون می تونن به عنوان بخشی از داروهای خود از میگو خوراکی استفاده کنن.

21. مقدار زیاد فسفر

میگو واسه تقویت استخوانها خوبه. مصرف میگو به طور مرتب چگالی استخون های ما رو زیاد می کنه تا اونا قوی تر شن. مواد تشکیل دهنده استخوانامون فسفره. فسفر علاوه بر استخوانامون می تونه دندون هامون رو قوی تر کنه. اگه استخوانای شکننده داشته باشیم، سلامتی ما به طور کامل دچار مشکل می شه. اگه درد آرتروز داشته باشین، معمولا درد رو در مفصل هم احساس می کنین.

22. کمک به فعالیت غدد تیروئید

میگو دارای ید زیادیه. ما ید رو واسه حفظ غده تیروئید فعال نیاز داریم. این غدد واسه کنترل متابولیسم بدن و وزن اون مهمه. واسه زنان باردار، ید واسه پشتیبانی از فعالیت مغز کودک خیلی با اهمیته.

23. حفظ سلامتی چشم

عادت مصرف میگو واسه حفظ سلامتی چشم خوبه. میگو شامل آساتکسانتینه که واسه کاهش اثر بد اشعه های خورشیدی واسه چشم ما خوبه.

24. سالم نگه داشتن استخوانا

مصرف میگو واسه حفظ سلامتی استخوانا خوبه چون که اونا شامل مهم ترین منبع مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، کلسیم و روی هستن. این مواد معدنی واسه جذب کلسیم واسه استخوانامون مهم هستن. واسه زنان یائسه، مصرف میگو به طور مرتب خطر دچار شدن به آرتروز رو کم می کنه.

25. کاهش وزن

میگو واسه کاهش وزن ما خوبه، چون شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی، روی و منیزیمه. این مواد سالم هستن. روی و منیزیم می تونه سطح هورمون لپتین رو در بدن ما زیاد کنه. این هورمونیه که بدن ما رو واسه تنظیم اشتها و افزایش انرژی بدن تقویت می کنه (رژیم لاغری | چیجوری لاغر شیم؟).

26. قوی نگه داشتن ریشه های مو

مصرف میگو سلامتی موهای ما رو زیاد می کنه. میگ. شامل روش که واسه قوی نگه داشتن ریشه های موی ما مهمه و سلولای مو رو کنترل می کنه. علاوه بر این، میگو می تونه به سلامتی پوست ما کمک کنه و با پیری زودرس مقابله کنه. میگو باعث جوون تر و سالم تر بودن می شه.

27. حفظ سلامتی سلولهای خونی

میگو شامل سلنیومه که سلامت سلولای خونی رو زیاد می کنه. سلنیوم واسه حمله به چندین نوع التهاب خوبه که می تونه موجب سرطان و مریضی طولانی دیگه شه. سلنیوم واسه مقابله با هر نوع رادیکال آزاد که واسه بدن ما خطرناکه خوبه.

28. حفظ سلامتی مغز

میگو دارای آهنه که واسه مغز ما مهمه. وقتی که جریان خون ما خوب جریان پیدا میکنه، اکسیژن کافی واسه مغز ما جفت و جور می کنه تا بتونه خوب بکنه. 

3 روش طبخ میگو:

 سرخ نشده

  • اگه میگو رو سرخ نکنیم، بیشتر از خواص اون بهره مند میشیم. مقدار کلسترول بد در روغن سرخ کرده باعث می شه کلسترول بد به میگو اضافه بشه.

 بخارپز شده

  • اگه می خوایم میگو با کلسترول بد کم مصرف کنیم، میگوی بخارپز بسیار سالمه.

 کباب شده

  • میگوی کبابی، یکی دیگه از روشای مناسب واسه جفت و جور میگوه. در این روش مواد مغذی میگو حفظ می شه.

علاوه بر خواص گفته شده، میگو اثرات منفی بر سلامتی داره.

مضرات  میگو:

  •  مصرف زیادتر از اندازه میگو باعث مسمومیت جیوه می شه، چون میگو شامل مقادیر جور واجور جیوه س.
  •  از اونجا که میگو دارای سطح بالایی از پورینه، می تونه دلیل بروز اسید اوریک و مشکل کلیه شه.
  •  میگو ممکنه باعث ایجاد آلرژی شه. عکس العمل آلرژیک میگو شامل خارش پوست، تهوع، استفراغ و سردرد وحشتناکه.
  •  مصرف زیادتر از اندازه میگو می تونه سطح کلسترول رو بالا ببره طوری که واسه بیماران گرفتار به فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماریای قلبی خطرناکه.

جفت و جور و تنظیم: گروه سلامت اوما

.

منبع : ooma.ir

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • میگو و خواص اون

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *