تندرستی - پزشکی

3 آسیب جدی زانو

آکایران :زانوها مثل چرخای اتومبیل، عضوی واسه تحمل وزن بدن و جابه جایی اون هستن. هر چقدر وزن بدن ما زیاد شه، توانایی زانوها واسه جابجایی و تحمل وزن کم میشه. هر نیم کیلوگرم وزن اضافی بدن، فشار وارده بر زانوها رو تا سه برابر زیاد می کنه.

: 3 آسیب جدی زانو

بدیش اینه اندازه دچار شدن به درد و مشکلات مربوط به زانوها در کودکان، نوجوانان و افراد زیر 65 سال در حال زیاد شدنه.

بیشتر این مشکلات مربوط به استئوآرتریت می شه که عادی ترین نوع ورم مفاصل (آرتروز) است و وقتی اتفاق می افته که غضروف انتهای استخوانا ساییده شده و درد رو بوجود میاره.

چاقی یکی از بزرگ ترین عوامل دچار شدن به آرتروز در دنیاس و خانوما دو تا سه برابر آقایون به دردهای زانو گرفتار می شن که یه دلیل اون وجود قاعدگی در زنونه که درزمان اون به دلیل تغییراتی در مغز، عضلات خوب کنترل نمی شن.

در این جا نگاهی میندازیم به سه آسیب عمیق و جدی در زانوها.

 

درد کشکک زانو

استخون پاتلا (کشکک) در جلوی زانو واقعه و می تونه به دلیل آسیبای  قبلی، کف پای صاف و یا ماهیچه های ضعیف ران دچار درد شه. کار کشیدن زیادتر از اندازه از زانو، این درد رو جدی تر می کنه.

انجام ورزشای سنگین و ضعیف کردن غضروف زانو به دلیل افزایش سن، باعث پارگی منیسک می شه

چه کسائی در خطر قرار دارن: آدمایی که تمرینات ورزشی زیادتر از اندازه دارن، ولی عمل ریکاوری رو انجام نمی دن یا به مدت کم انجام میدن (مخصوصا زنان) بیشتر در برابر دچار شدن به درد کشکک زانو قرار دارن.

پیشگیری: داشتن وزنی طبیعی و انجام حرکات درست حرکات ورزشی و تقویت عضلات ران و دور و بر زانو، فرد رو از دچار شدن به درد استخون پاتلا محفوظ می داره.

درمان: استراحت کافی ،به کار گیری کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده، انجام تمریناتی که فیزیوتراپیست پیشنهاد می کنه و در موارد شدیدتر جراحی.

 

پارگی منیسک زانو

منیسک قطعه ای از یه غضروفه که در زانو قرار داره و از یه طرف به سر استخون بزرگ نی ساق پا و از طرف دیگه به قسمت پایین استخون ران در زانو وصل می شه و در واقع این دو استخون رو به هم در رابطه می کنه.

نقش منیسک، کاهش ضربات وارده به زانو در زمان انجام فعالیت هاییه که باعث فشار به زانو می شه.

انجام ورزشای سنگین و ضعیف کردن غضروف زانو به دلیل افزایش سن، باعث پارگی منیسک می شه.
بنا : بعضی افراد با وجود آسیب و پارگی منیسک، به راه رفتن ادامه که خود باعث سفتی و ورم زانو می شه.

چه کسائی بیشتر در خطر قرار دارن: انجام ورزشایی مانند هاکی خطر پارگی منیسک رو زیاد می کنه.
این ناحیه غضروفی بیشتر در اثر افزایش سن نازک شده و افراد سن بالا رو در برابر آسیب قرار میده.
پیچش یهویی زانو و چمباتمه زدن و درمان ناجور آسیبای قبلی زانو هم بعضی وقتا پارگی منیسک رو به دنبال داره.

پیشگیری: گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی و حفظ وزن متعادل بدن به جلوگیری از آسیب منیسک کمک زیادی می کنه.

درمان: به کار گیری کیسه یخ و استراحت، کلید بهبودیه. در موارد شدیدتر هم جراحی پیشنهاد می شه.

 

آسیب رباط جلویی زانو

آسیب رباط متقاطع قدامی (ACL) در سنین 15 تا 45 سالگی شایعه. رباط ACL مانع لغزیدن استخون ساق پا در کنار استخون ران می شه و باعث ثبات زانوها می شه.

آسیب ACL می تونه به سه دلیل زیر اتفاق بیفته:
الف- کشیده شدن رباط
ب- کشیده شدن بیشتر از اندازه و در نتیجه شل شدن رباط
ج- دو نیم شدن رباط بر اثر کشیدگی زیاد

تغییر جهت یهویی موقع دویدن و یا پریدن یهویی می تونه موجب این نوع آسیب شه و نشونه هایی مانند صدا دادن زانو، درد و ورم زانو و ناتوانی در حرکت رو باعث می شه.

چه کسائی در خطر قرار دارن: زنان در مقایسه با مردان بیشتر در برابر دچار شدن به آسیب رباط جلویی زانو هستن. پریدن و ورزشایی مانند فوتبال و بسکتبال خطر ایجاد آسیب در ACL رو زیاد می کنه.

پیشگیری: واسه پیشگیری از آسیب رباطا و حتی آرتروز، تمرینات ورزشی واسه تقویت عضلات زانو بسیار تاثیردارن. هم اینکه ورزشکاران با باخبر شدن از روشای درست پریدن می تونن از خودشون مراقبت کنن.

درمان: درمان این نوع آسیب هم بیشتر از راه عمل جراحی صورت میگیره و در افراد سن بالا به دلیل نبود توانایی و جنب و جوش زیاد، از روشی غیر از جراحی مانند به کار گیری داروها کمک گرفته می شه. 

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *