تندرستی - پزشکی

3 اشتباه تغذیه ای روزه داران / چرا در ماه رمضان به جای لاغر شدن | چاق می شویم؟ | تغذیه سالم

3 اشتباه تغذیه ای روزه داران / به چه دلیل در ماه رمضان به جای لاغر شدن، چاق میشیم؟

3 اشتباه تغذیه ای روزه داران / به چه دلیل در ماه رمضان به جای لاغر شدن، چاق میشیم؟

تغذیه

دبیر انجمن چاقی ایران گفت: کسائی که در ماه رمضان روزه می گیرن و می خوان در کنار این الهی یه کاهش وزن متناسب و بدون آسیب رسوندن به سلامتشون رو تجربه کنن، مطمئنا باید با دکتر متخصص تغذیه مشورت کنن تا یه برنامه غذایی که با وضعیت جسمی شون تطبیق داشته باشه در اختیارشون قرار گیرد.

دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه و دبیر انجمن چاقی ایران گفت: روزه داری در ماه مبارک رمضان جنبه تعهدی پیش پروردگار داره و اگه ما بخوایم واسه لاغر شدن و تناسب اندام از این ماه استفاده کنیم به طور کامل راهی اشتباه رو طی کردیم. نیازای بدن آدم به مواد غذایی در ایام جور واجور سال فرقی نمی کنه و به واسطه محدودیتایی که در ماه رمضان و روزه داری پیش روی ماست، ما باید به طور هوشمندانه این نیازای غذایی در طول افطار تا سحر رو به شکلی تامین کنیم که بدن دچار کمبودهای مواد غذایی و یا مشکلات به وجود اومده به وسیله اون نشه.

: آدمایی که در این ماه واسه لاغری خودسرانه رو به کم خوریای افراطی میارن، ممکنه این مبادرت به سلامتشون آسیب وارد کنه، یعنی دیگه کم خوری بیشتر از اندازه در کوتاه مدت موجب کاهش وزن می شه اما این کاهش وزن پایداری نداره و به سرعت و با مقادیری اضافه به روز اول برمی گرده.

هاشمی اضافه کرد: کسائی که در این ماه روزه می گیرن و می خوان در کنار این الهی یه کاهش وزن متناسب و بدون آسیب رسوندن به سلامتشون رو تجربه کنن، مطمئنا باید با دکتر متخصص تغذیه مشورت کنن تا یه برنامه غذایی متناسب با وضعیت جسمی فرد در اختیارش بذارن. هم اینکه افراد نمی تونن با حذف بعضی از وعده ها و یا کم خوری به کاهش وزن مناسب و پایداری در کنار روزه داریشان برسن،چون که باید اصول اصلی رژیمای غذایی، رعایت هرم تغذیه و تقسیم گروه های غذایی به نسبتای جور واجور در ایام روزه داری هم رعایت شه و در عین حال اندازه کالری به نحوی کاهش پیدا کنه که افراد کاهش وزن شون طبیعی و منطقی باشه.

دبیر انجمن چاقی ایران گفت: آدمایی که قصد کاهش وزن دارن، تحت نظر دکتر از یه رژیم غذایی منطقی و درست پیروی کنن، ایام مبارک ماه رمضان فرصت مناسبی واسه این دسته از افراده.

ایشون گفت: روزه داری باید به شکلی باشه تا تموم نیازای بدن در کنار این الهی تامین شه، پس وعده سحری اهمیت به سزایی داره چون که واسه تامین انرژی فعالیتای روزانه بسیار لازمه به خاطر همین افراد در این وعده کربوهیدرات رو در برنامه غذایی خود جای بدن، هم اینکه تامین آب بدن در ساعات طولانی روز باید در بین افطار تا سحر انجام گیرد اما اشتباه بزرگ اینجاس که روزه داران میدونن باید مقادیر زیادی آب بنوشن، نوشیدن زیاد آب در وعده سحری باعث رقیق شدن شیره معده شده و در ساعات ابتدایی روز می تونه دل درد و دل پیچه و سوء هاضمه رو واسه فرد رقم بزنه.

به گفته هاشمی، مصرف میوه جات و فیبرا مثل سالاد در وعده سحری باعث ایجاد تعادل آب بدن در افراد می شه هم اینکه می تونه سیری طولانی تری رو بسازه. اشتباه دیگه روزه داران اینه به کار گیری غذاهای پرچرب یا شیرین مثل کله پاچه یا حلیم در وعده سحری برخلاف تصور، سیری دراز مدت ایجاد نمی کنه. کالری بالای این خوراکیا باعث افزایش سریع قند خون می شه که ترشح انسولین زیاد رو به دنبال داره. ترشح انسولین هم موجب افت سریع قند خون و ایجاد حالت ضعف و گرسنگی در همون ساعات اولیه صبح می شه.

دبیر انجمن چاقی ایران یادآوری کرد: به کار گیری شیرینیایی مثل زولبیا بامیه یا مصرف آب و نوشیدنی در حجم زیاد باعث افت قندخون و هم مشکلات گوارشی مثل سوء هاضمه و دل پیچه می شه واین موضوع منتهی به ضعف و بی حالی بعد از افطار می شه.

به گفته ایشون، علاوه بر اون خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری در آخر ماه مبارک رمضان اضافه وزن شدیدی رو واسه روزه داران میسازه.

این متخصص واسه وعده افطار پیشنهاد کرد: نوشیدن مایعات فراوون در اول وعده سومین اشتباه عادی روزه دارانه. پیشنهاد می شه افراد روزه خود رو با نوشیدنیای گرم مثل چای، شیر گرم، سوپ یا آش سبک شروع کنن، مصرف خوراکی های شیرین مانند زولبیا و بامیه واسه آغار افطاری اصلا پیشنهاد نمی شه. پس افطار رو با مواد غذایی سبک مانند مقدار کمی کربوهیدرات، پروتئین و کمی قند شروع کنین هم اینکه خوردن نون و پنیر و خرما یا سوپ و آشای سبک گزینه بسیار مناسبی واسه شروع افطاره.

هاشمی در آخر گفت: پیشنهاد می شه روزه داران با فاصله ای حدود نیم ساعت شام سبک و عادی خود رو بخورن و از وعده افطار تا سحر زمان مناسبی واسه جبران کمبود آب بدن است که بهترین نوشیدنی ها آب، آب میوه های طبیعی و شیر حساب می شه.

.

منبع : pezeshk.us

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *