تندرستی - پزشکی

3 بیماری کشنده در زنان را بشناسید و با 13 راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

: ۳ مریضی کشنده در زنان و راه های پیشگیری از اون

میدونید که زنان آمریکا بیشتر در اثر دچار شدن انگار مریضی جون خود رو از دست میدن؟ این آمار می تونه به آرومی در تموم نقاط جهان زیاد شده و مرگ طبیعی رو در زنان کم کنن در نتیجه عمر اونا هم کمتر شه. در این مقاله از ۷گنج با ما باشین تا ۳ مریضی کشنده در زنان و ۱۳ راه پیشگیری از اونا رو به شما عزیزان معرفی کنیم.

: 3 مریضی کشنده در زنان رو بشناسین و با 13 راه پیشگیری از اونا آشنا شید

  1. بیماریای قلبی

آمارهای نشون میده که از هر سه مرگ در زنان یکی به خاطر بیماریای قلبی است. بیماریای قلبی یکی از عوامل مرگ و میر زنونه که از سرطانا هم گذشته طولانی تری داره. تحقیقات نشون میده که ۲۰ درصد از زنان باید بیماریای قلبی رو جزو اولین عامل تهدید کننده سلامت شون بدونن. هم اینکه آمارها نشون میده که ۹۰ درصد از زنان یک یا چند عامل خطرساز در خصصو بیماریای قلبی دارن. در ادامه کارایی که می تونین در مورد این مریضی کشنده در زنان انجام بدین گفته شده.

  • ترک سیگار: ترک سیگار خطر ابتلاا به مریضی هیا قلبی رو ظرف مدت یه یا دو سال کم می کنه. فکر می کنین می خواین سیگارتان رو ترک کنین؟ بیشتر از ۷۰ درصد از سیگاریا می خوان سیگارشان رو ترک کنن اما آمار موفقیت خیلی مورد پسند نیس.
  • مصرف غذاهایی مانند حبوبات، غلات سبوس دار، سبزیجات، ماهی، عسل خام، آجیل و دانه ها به پاک سازی بدن تون از کلسترولا کمک می کنن تا قلب و سرخرگای سالم تری داشته باشین.
  • بیشتر جنب و جوش داشته باشین: ورزش منظم امتیازات مختلفی داره که یکی از اونا کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی واسه ۳۰ تا ۴۰ درصده. تنها نیم ساعت ورزش روزانه هم می تونه تاثیر خود رو گذاشته و به سلامت قلب تون کمک کنه. فقط لازمه ورزش رو منظم دنبال کنین.
  • وزن تون رو کم کنین: اگه الان اندازه کمرتون بزرگ تر از حد نرماله و اضافه وزن دارین به احتمال زیاد دچار کلسترول بالا می باشین. در نتیجه بیماریای قلبی هم در کمین شمان. حتی کاهش وزن هر چند کم هم می تونه دلیل کاهش مقدار کلسترول در خون شما شه. این نکته رو هم بدونین که داشتن چربیای موضعی در ناحیه میانی بدن حتی اگه اضافه وزن نداشته باشین هم شما رو در برابر بیماریای قلبی قرار میده.

  1. سرطان

در آمریکا یه چهارم از مرگ و میر زنان به خاطر سرطانه. عادی ترین اونا هم سرطان سینه، پوست، ریه، روده بزرگ و رحمه. سیگار کشیدن بزرگ ترین عامل دچار شدن به این سرطانا هستش. هم اینکه رژیم غذایی ناسالم، نبود فعالیت بدنی، چاقی و قرار گرفتن در برابر اشعه های آفتاب از دیگر عوامل افزایش احتمال دچار شدن به این مریضی هاس. در ادامه کارایی که می تونین واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان انجام بدین رو می گیم:

  • ترک سیگار: محققان می گن که مصرف سیگار دلیل بیشتر از یه سوم سرطانا در آمریکا س. ده سال پس از ترک سیگار خطر دچار شدن به سرطان ریه در مقایسه با یه فرد سیگاری معمولی، به نصف می رسه.
  • اصلاح رژیم غذایی: بعضی از تحقیقات نشون میده که میوه ها و سبزیجات می تونن در برابر سرطان دهن، مری و معده از بدن مراقبت کنن. میوه ها به خصوص بدن رو در برابر سرطان ریه مقاوم می کنن. از طرفی گوشت فراوری شده و ماهی قزل آلا پرورشی احتمال دچار شدن به سرطان رو بیشتر می کنن.
  • ورزش منظم: تحقیقات تلاش می کنن که ورزش منظم ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر دچار شدن به سرطان روده، ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر دچار شدن به سرطان سینه و ۱۰ تا ۳۰ درصد خطر دچار شدن به سرطان پروستان رو کم می کنه.
  • مراقبت از نور آفتاب: بیشترین عامل ایجاد سرطان پوست که جدی ترین سرطان در بین زنونه؛ قرار گرفتن زیادتر از اندازه در برابر نور آفتابه. واسه پیشگیری  از سرطان پوست در رده اول از کرمای ضد افتاب استاندارد استفاده کنین و تلاش کنین علائم اخطار دهنده پوستی رو جدی بگیرین.

  1. سکته مغزی

از هر ۵ زن یکی به خاطر سکته مغزی فوت می کنه. سکته مغزی یکی از سه مریضی کشنده در زنونه که تنها ۱۱ درصد زنان اونو تجربه می کنن. با در نظر گرفتن تحقیقات توجه به نکات زیر می تونه در مراقبت از شما اثر داشته باشه.

  • ورزش کردن: ورزش منظم می تونه تا ۲۵ درصد خطر سکته مغزی در زنان رو کم کنه.
  • جانشین کردن نوشابه با آب: تحقیقات نشون میده که نوشیدن نوشابه ها و آب میوه های غیر طبیعی احتمال دچار شدن به سکته مغزی رو افزایش در مقابل نوشیدن ۷ لیوان آب در روز خطر سکته مغزی رو در زنان کم می کنه.
  • ترک سیگار: همونطور که دیدید سیگار عامل مشترک دچار شدن به هر سه مریضی کشنده در زنونه. در مورد سکته مغزی هم سیگار می تونه احتمال اونو تا ۵۰ درصد زیاد کنه. حتی می گن احتمال خون ریزی مغزی در زنان سیگاری ۱۷ درصد بیشتر از مردان سیگاریه.
  • خواب زیاد: خواب بیشتر از ۱۰ ساعت به غیر از تعطیلات آخر هفته در روزای عادی می تونه احتمال دچار شدن به سکته مغزی رو تا ۶۳ درصد زیاد کنه. به گفته محققان اگه در کنار پرخوابی در خواب خروپف هم می کنین، شاید دچار سندروم متابولیک می باشین. این سندروم یه سری از علائمه که احتمال سکته مغزی، بیماریای قلبی و دیابت رو زیاد می کنه.
  • شناختن نشونه های سکته مغزی: سکته مغزی دارای علائمیه که اگه تا سه ساعت اول مشاهده شه، می تونه درمان رو آسون تر کنه. زنان باید به یه سردرد یهویی شدید، سرگیجه غیر قابل توضیح، گیجی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سکسکه رو جدی گرفته و اگه چندتا از این علائم رو با هم داشتن به دکتر مراجعه کنن.

.

منبع : 7ganj.org

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *