تندرستی - پزشکی

3 حالت خوابیدن و اثرات خوب و بد آنها

آکایران :حتما شمام واسه خوابیدن حالت مخصوص به خود رو دارین. هر حالت خوابیدن تاثیر خاصی بر سلامت بدن شما میذاره، حتی ممکنه بعضی از اونا تاثیر منفی بر سلامت تون داشته باشن. اما قبل از اون که حالت خوابیدن خود رو تغییر بدین، بهتره با روش خوابیدن و اثرات مثبت و منفی که بر بدن تون میذاره، آشنا شید.

خوابیدن به پشت
اثرات مثبت: این حالت خوابیدن، وزن بدن شما رو متعادل و ارگانای داخلی تون رو تنظیم می کنه. از گردن درد و کمردرد هم جلوگیری می کنه. فقط یادتون باشه بالشی زیر زانوهاتون بذارین تا کمرتون خراب نشه.

بنا : در حالت خوابیدن به پشت، صورت شما به سمت بالاست و وزن بدن شما به طور کامل مساوی در ستون فقرات شما تقسیم می شه.

به پشت خوابیدن باعث می شه که جاذبه زمین صورت و قفسه سینه شما رو به سمت پایین بکشه.

این حالت بهترین حالت خوابیدن واسه کسائی هست که از مشکل ریفلاکس اسید معده رنج می برن. وقتی سر شما کمی بالاتر قرار داره معده شما زیر مری قرار میگیره و احتمال اینکه اسید و مواد غذایی داخل معده به سمت بالا بیاد خیلی کمتره.

با خوابیدن به پشت میشه چین و چروک شدن پوست صورت رو به کمترین اندازه برسونه.

خوابیدن به پهلو از درد گردن و ستون فقرات کم می کنه، خروپف کمتر می شه و واسه خوابیدن در دوران بارداری مناسبه

اثرات منفی: اگه در خواب خر و پف می کنین، بهتره به پهلو بخوابین، چون خوابیدن به پشت خروپف تون رو زیاد می کنه.

 

هم اینکه اگه از مشکل تنگی نفس در خواب (آپنه خواب) رنج می برید، به پشت خوابیدن باعث می شه گلو و شکم شما بر اثر جاذبه زمین به سمت پایین کشیده شه و نفس کشیدن رو سخت تر می کنه. پس به پهلو بخوابین.

 

خوابیدن به پهلو
اثرات مثبت: هنگام خوابیدن به پهلو، با قرار دادن یه بالش بین دو پای تون می تونین از فشاری که به کمرتون وارد می شه، جلوگیری کنین. قرار دادن یه بالش زیر گردن هم لازمه.

خوابیدن به پهلو از درد گردن و ستون فقرات کم می کنه، خروپف کمتر می شه و واسه خوابیدن در دوران بارداری مناسبه.

اگه از سوزش معده رنج می برید، واسه کاهش درد، به پهلوی چپ خود بخوابین.

در کل خوابیدن به پهلوی چپ بهتره، چون خوابیدن به پهلوی راست مانع از بیشترین حد گردش خون در بدن می شه و رگای خونی بدن همیشه در طول شب تغییر حالت میدن تا به خاطر نبود گردش خون کافی، فشار کمتری تحمل کنن. بخاطر این باوجود خوابیدن بازم احساس خستگی می کنین.

با خوابیدن به پهلوی چپ، بدن راحت تر کار گردش خون از قلب رو انجام میده.

اما اگه عادت به خوابیدن به پهلوی چپ ندارین و ناخودآگاه به پهلوی راست خود می چرخید، بهتره که یه بالش نرم و صاف بین زانوهاتون بذارین. این کار باعث می شه که باسن و مفاصل بدن هم تراز باشن و وزن به صورت به طور کامل مساوی در سطح بدن تقسیم شه.

این پخش وزن باعث می شه فشار کمتری به قلب وارد شه و خواب به مراتب آروم تری دارین.

 

اثرات منفی: شانس به شما روی آورده، چون این حالت خوابیدن هیچ تاثیر منفی بر بدن شما نداره.

 

خوابیدن به روی شکم (دمر)
اثرات مثبت: این حالت خوابیدن نه فقط تاثیر خوبی نداره، بلکه مضر همه.

اثرات منفی: این حالت خوابیدن خطرات زیادی واسه سلامتی بدن داره.

بدیش اینه خوابیدن به روی شکم و فرو کردن سر در بالشت ایده ال ترین حالت خواب واسه خیلی هاست، اما کارشناسان فکر می کنن که این راحت ترین کار واسه شروع یه صبح دردناکه.

با این حالت خوابیدن، شکم به سمت پایین کشیده می شه و انحنای ستون فقرات بسیار آسیب می بینه. سر به صورت درجه روی بالشت فرو میره و علاوه بر اینکه نفس کشیدن سخت تر می شه و کابوسای شبونه زیاد می شن فشار زیادی به گردن وارد می شه.

خوابیدن به روی شکم، قوس کمر رو پس از یه مدت زیاد می کنه و موجب می شه که سرتون هر روز به یه سمت خم شه که خود باعث آسیب به گردن و چین و چروک صورت تون می شه.

هم اینکه با فشاری که به عصباتون وارد می آورد، موجب خواب رفتن (بی حسی) بدن تون می شه.

واسه کمتر کردن آسیب این حالت خوابیدن، بهتره بالشای نرم و پفی خودمون رو با یه بالشت نازک تر و صاف تر عوض کنیم. این کار باعث می شه گردن ما زیادتر از اندازه بالا قرار نگیره و ستون فقرات کمتر آسیب ببینه.

علاوه بر این، با قرار دادن دو بالش نازک زیر لگن مانع از فشار زیاد به قوس کمر شید. این کار تقسیم وزن رو در بدن هم تراز می کنه و ستون فقرات با بقیه اعضای بدن هم سطح می شه. 

فراوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع:
برترینا
زنجفیل
ایران آتا

 

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • سودمندترین حالت خوابیدن

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *