تندرستی - پزشکی

3 خاصیت فوق العاده آب چغندر | طب ایرانی

 

 

خواص آب چغندر

آب چغندر و افزایش قدرت عضلانی بیماران قلبی

طبق یه مطالعه جدید، آب چغندر شامل غلظت بالایی از نیتراته و می تونه به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کنه. نیتراتا طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شن که در کمک به شل شدن دیواره رگای خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارن. تحقیقات نشون داده که نیترات موجود در چغندر و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کارکرد عضلانی آدما مخصوصا ورزشکاران و دوچرخه سواران رو زیاد می کنه.

به خاطر این مطالعه، محققان امتیازات نیترات رو در رژیم غذایی ۹ نفر از آدمایی که مشکل قلبی داشتن، مورد آزمایش قرار دادن. مشکل قلبی بیماریه که در اون قلب کم کم قدرت پمپاژ خود رو از دست میده.

در این آزمایش به این بیماران آب چغندر داده شد و پس از دو ساعت مشخص شد که یه افزایش ۱۳ درصدی در قدرت ماهیچه هایی که دلیل منبسط شدن و حرکت کردن زانوی این افراد می شد به وجود اومده. محققان هم اینکه به این نتیجه رسیدن که بیشترین امتیازات آب چغندر هنگام حرکات سریع و قدرتی ماهیچه ها بدست میاد.

افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر (برابر یه لیوان) می تونن فشار خون خود رو تا 10 میلی متر جیوه کم کنن

براساس یافته ها به دست اومده، تغییرات خیلی عجیبی در قدرت عضلات و ماهیچه های این بیماران ظرف دو ساعت پس از مصرف آب چغندر مشاهده شد که نشون دهنده اثر کلی اون بر فعالیتای روزمره اونا از جمله بلند شدن از صندلی، حمل بار، بالا رفتن از پله ها و نظایر اون بود.

قدرت بدنی شاخص مهمی واسه نوع کارکرد افراده؛ خواه مشکل قلبی یا سرطان داشته باشن یا هر مریضی دیگری. کلا هر چی فرد از دید جسمی قوی تر باشه زندگی طولانی تری داره.

به گفته محققان، از سن خاصی به بعد، به ازای هر یه سال، یه درصد از قدرت کارکرد ماهیچه و عضلات بدن کم میشه. امیده یافته های این مطالعه بتونه در عقب انداختن ضعف و سستی ماهیچه ها به وجود اومده به وسیله کهولت سن مؤثر باشه.

آب چغندر و کاهش فشار خون

طی بررسی گذشته در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده، نوشیدن روزانه یه فنجون آب چغندر می تونه موجب کاهش فشار خون شه.

آب چغندر شامل 2/0 گرم نیترات رژیمیه. نیترات در بدن اول به نیتریت و بعد نیتریک اکسید خون تبدیل می شه. نیتریک اکسید گازیه که موجب گشاد شدن عروق خونی می شه و به جریان خون کمک می کنه.

در این مطالعه 8 زن و 7 مرد که فشار خون سیستولیک اونا بین 140 تا 159 میلی متر جیوه بود و مشکل پزشکی دیگری نداشتن بررسی شدن. این ادما از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمی کردن. شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه 250 میلی لیتر آب چغندر یا آب شامل نیترات می نوشیدن و طی 24 ساعت بعدی فشار خون اونا اندازه گیری می شد. این مطالعه از نوع تماشاگر-موردی بوده.

با در نظر گرفتن یافته های این مطالعه، فشار خون در کسائی که از آب چغندر استفاده می کردن حتی بعد از تموم شدن زمان گردش نیترات در بدن و برگشت سطح نیترات به اندازه قبل از دریافت آب چغندر، نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پایین تر بود. اثر نوشیدن آب چغندر 3 تا 6 ساعت پس از دریافت آب چغندر مشهودتر بود اما اثرات مثبت اون تا 24 ساعت بازم وجود داشت.

یافته های بررسی گذشته نشون داد که افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر (برابر یه لیوان) می تونن فشار خون خود رو تا 10 میلی متر جیوه کم کنن اما هنوز محققان به نتیجه قطعی در مورد مکمل کمک رژیم غذایی با آب چغندر و اثرات اون در سلامتی دست نیافته ان.

با در نظر گرفتن یافته های این مطالعه، امیده که با اضافه کردن سبزیجات با نیترات بالا مثل یه واحد سبزیجات برگ سبز یا چغندر به رژیم غذایی افراد دلیل ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شیم.

آب چغندر و تناسب اندام

تحقیقات نشون میده واسه اینکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشه، لازمه مصرف این نوشیدنی رو در برنامه غذایی خود بذارین. براساس تحقیقات جدید مصرف آب چغندر کمک می کنه تا ورزش کردن واسه افراد کارساز شه.

آب چغندر شامل غلظت بالایی از نیتراته و می تونه به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کنه. نیتراتا طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شن که در کمک به شل شدن دیواره رگای خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارن.

طبق پژوهشای انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شه، که این مولکول میتونه رگای خونی رو گشاد کرده و جریان خون رو زیاد کنه.

طبق تحقیقات به عمل اومده مربیان ورزشی که از آب چغندر استفاده می کنن، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات رو در بدن خود تجربه می کنن. هم اینکه با این اتفاق فشارخون کم شده و باعث می شه در بین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشه.

این نوشیدنی عجیب کار قلب رو سبک کرده و اندازه O۲ تحویلی رو بالا می بره، با این حرکت می تونین قبل از اون که خسته شید اندازه فعالیت بالایی داشته باشین.

با انجام آزمایشاتی روی ۱۴ مرد که طول ۱۵ روز این نوشیدنی رو مصرف کردن مشخص شد که این موضوع روی تورم شاهرگ بازویی اونا اثر نداشته، اما اثر سخت کنندگی رو بر اونا گذاشته.

 

منبع : رژیم درمانی نوین

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *